September 3, 2024
#UTAMA

Menteri Wilayah mahu ramai lihat sendiri keindahan 99 Wonderland Park

KUALA LUMPUR – Kementerian Wilayah Persekutuan melahirkan rasa bangga dan teruja dengan pencapaian serta pengiktirafan antarabangsa dicapai oleh taman rekreasi 99 Wonderland Park di Selayang.

Malah Menterinya, Dr Zaliha Mustafa kelihatan begitu teruja dengan taman rekreasi itu yang diasaskan oleh Datuk Seri BK Jeff Lee sehingga telah menghabiskan masa lebih empat jam di 99 Wonderland Park petang semalam.

Menurut Dr Zaliha, 99 Wonderland Park sebenarnya mempunyai potensi besar bagi berterusan menarik warga tempatan dan pelancong untuk merasai sendiri bagaimana sebenarnya ‘wilflife in the park’ di tengah-tengah kota ini.

Katanya, usaha akan digerakkan untuk membantu mempromosikan produk pelancongan tempatan khususnya di sekitar ibu kota sedang giat dilakukan, bagi menarik kehadiran lebih ramai pelancong.

Jelas Dr Zaliha, Jabatan Wilayah Persekutuan itu dilakukan secara agresif dan sistematik agar pulangannya mampu menjana pertumbuhan ekonomi negara.

Menurut beliau, Kuala Lumpur dan Lembah Klang secara zahirnya memiliki kepelbagaian konsep dan berpotensi diterjemahkan sebagai produk pelancongan yang menarik.

“Macam 99 Wonderland Park ini, siapa sangka kita boleh menyaksikan hidupan liar di tengah kesibukan ibu kota?

“Siapa sangka di bandaraya Kuala Lumpur yang padat sebagai pusat ekonomi, ada produk pelancongan untuk ditonjolkan kepada pelancong,” katanya selepas melawat taman berwarna warni itu bersama Jeff B K Lee.

Taman tema seluas 9.2 hektar milik Kumpulan JL99 itu menampilkan pelbagai tarikan, termasuk lebih 60 spesies haiwan liar yang diimport dari serata dunia.

Dibuka bermula jam 5 petang sehingga 11 malam untuk hari biasa dan 5 petang hingga 12 tengah malam pada hujung minggu, taman ini turut mencatat sejarah apabila diiiktiraf dalam Buku Rekod Malaysia (MBR), susulan kejayaan mengadakan pertunjukan air pancut muzikal terbesar.

Taman terbabit turut menerima pengiktirafan Malaysia Book of Records atas kejayaan menganjurkan air pancut muzikal bersama animasi 3D.

Mengulas mengenai 99 Wonderland Park, Dr Zaliha berkata, beliau amat berbesar hati dijemput sebagai tetamu untuk menyaksikan tarikan yang ada di taman tema berkenaan.

“Taman ini mengamalkan konsep terbuka di mana pengunjung dapat dekati burung dan haiwan eksotik yang dijaga rapi.

“Taman ini juga merupakan taman rekreasi pertama di Kuala Lumpur yang menampilkan persembahan LED Musical Dancing Fountain dengan Animasi 3D, tahniah kepada Datuk Jeff. Kita sangat berharap akan lebih ramai warga kota serta pelancong melawat tempat ini,” ujarnya. -MalayaDailyToday

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *