October 16, 2024
#UTAMA

NHCCE 2024 mula hari ini dengan pelbagai pakar profesional dalam bidang modal insan satu pentas

KUALA LUMPUR – Persidangan pembangunan sumber manusia (HR) terbesar di negara ini yang diiktiraf oleh Malaysia Book of Records iaitu Pameran & Persidangan Modal Insan Kebangsaan (NHCCE) 2024 tampil dengan pameran berprestij serta aktiviti interaktif bermula hari ini.

Bertemakan ‘Menginsankan Kecerdasan Buatan (AI) Untuk Tenaga Kerja Masa Depan’ diangkat sebagai salah satu acara terbesar di Malaysia selama tigahingga 2 Oktober ini.

Bertempat di Pusat Pa­meran dan Perdagangan Antarabangsa Malaysia (MITEC) pada 30 September hingga 2 Oktober ini, NHCCE 2024 menghimpunkan minda terbaik berhubung pembangunan modal insan, baik di pe­ringkat antarabangsa mahupun domestik.

Acara tahunan perdana oleh HRD Corp, agensi di bawah Kementerian Sumber Manusia itu telah mencipta kejayaan besar tahun lalu, setelah menarik lebih 4,000 perwakilan dari seluruh rantau Asia Tenggara.

Persidangan NHCCE 2024 ini juga akan mengetengahkan lebih 200 pempamer terkemuka yang mempamerkan trend terkini dalam pembangunan kemahiran, teknologi inovatif selain platform untuk kesejahteraan diri pada masa depan kelak.

Selain itu, NHCCE akan menyediakan platform ‘BizMatch’ iaitu acara padanan perniagaan yang tersedia dalam dewan pameran menawarkan peluang latihan khusus untuk organisasi dengan kadar diskaun sambil menggalakkan rangkaian dan kerjasama.

Selain itu, akan adanya sesi pembelajaran dengan maklum balas, soal jawab bersama pakar-pakar terkemuka industri yang akan membincangkan teknologi, maklumat terkini berkaitan dengan kecerdasan buatan (AI).

Antara penceramah dan pemain industri terkenal termasuklah;

  • Bob Low: Perunding Pemasaran B2B, yang akan membincangkan strategi pemasaran digital.
  • Dr. Mohd Redza Abdul Rahman: Ketua Saintis di Synamatix Sdn Bhd, dengan fokus pada bioengineering.
  • Johan Donough: Pengarah Latihan dan Pendidikan di VirtualtechFrontier, yang akan membincangkan inovasi teknologi.

Difahamkan pameran NHCCE 2024 juga akan memuatkan sesi ‘Giggle and Groove’ yang akan dilaksanakan dalam suasana santai dan interaktif, pengunjung boleh merasai pengalaman permainan moden serta menikmati kepelbagaian budaya Malaysia.

Selebriti tempatan terkenal seperti Lah Ahmad, Ally Iskandar, Raqeem Brian, dan Zharif Zaki juga dijangkanakan menghiburkan tetamu di kawasan pameran pada satu-satu masa.

‘Booster Area’ atau kawasan booster akan disediakan untuk pengunjung yang mahumenyertai permainan trivia menggunakan platform Kahootz dengan peluang memenangi baucar menarik.

Turut disediakan ialah permainan interaktif menarik dan berwarna warni seperti Air Combat Simulator, VR Rollercoaster, VR Platforming, Basic Car Simulator selain set PlayStation bagi para pengunjung.

MyFutureSkills Job Fair juga akan mengadakan pameran pekerjaan yang popular dalam kalangan segelintir dengan penglibatan hampir 50 majikan akan menawarkan peluang pekerjaan kepada pengunjung, menjadikan NHCCE 2024 sebuah acara menyeluruh untuk pembangunan pembelajaran dan kerjaya.

Sebelum ini, dalam kenyataan kata HRD Corp, NHCCE 2024 bakal menampilkan lebih daripada 30 penceramah yang terdiri daripada peneraju pemikir global dalam modal insan, pengamal HR yang berfikiran ke hadapan dan pakar.

Selain itu, lebih daripada 300 pempamer terkemuka turut ha­dir bagi menawarkan produk dan perkhidmatan terkini untuk pe­ningkatan kemahiran, teknologi baharu dan platform kesejahte­raan pekerja.

Terdapat pence­ramah ternama yang bakal me­­­­n­yampaikan buah fikiran mereka termasuk Mehdi Hasan, wartawan dan pengulas politik British-Amerika yang pernah bekerja dengan The Guardian, Al Jazeera, Peacock serta MSNBC, di mana beliau menjadi hos rancangan ‘The Mehdi Hasan Show’.

Turut dijadualkan hadir adalah Dr. Jack J. Phillips, pakar global dalam akauntabiliti serta Dr. Justin Cohen, yang merupakan penulis buku terlaris, penceramah global dan peneraju dunia dalam transformasi manusia. -MalayaDailyToday

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *