September 3, 2024
#GLOBAL #UTAMA

Steven Sim cadang Kemahiran Asean 2025 dengan kerjasama ILO

GENEVA – Menteri Sumber Manusia, Steven Sim Chee Keong melahirkan aspirasi tinggi dalam Malaysia menganjurkan Tahun Kemahiran ASEAN 2025 dengan kerjasama Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) dalam sesi perbincangan bersama sembilan pemimpin ASEAN, di Geneva, hari ini.

Dalam satu kenyataan hari ini, kata aspirasi ini akan membuka jalan bagi Kementerian Sumber Manusia (KESUMA), serta jabatan dan agensinya seperti Human Resource Development Corporation (HRD Corp) untuk menerajui pelbagai inisiatif bagi meningkatkan kemahiran dan pengetahuan tenaga kerja ASEAN.

Bercakap pada sesi perbincangan ILO, Steven Sim berkata, sebagai pihak yang bertanggungjawab terhadap pembangunan dan pengurusan sumber manusia di Malaysia, KESUMA komited memupuk tenaga kerja Malaysia yang kompeten, produktif, responsif, dan berdaya tahan di pasaran global.

“Kami berbesar hati untuk bekerjasama dengan ILO dan semua pemimpin ASEAN dalam mencapai aspirasi ini menerusi Tahun Kemahiran ASEAN 2025.

“Saya yakin, melalui program yang telah dikenal pasti, kami dapat memudahkan pertukaran pengetahuan dan perkongsian amalan terbaik untuk meningkatkan kemahiran dan produktiviti tenaga kerja kami.

“Selain itu, kami juga dapat memupuk kerjasama dan perkongsian yang lebih kukuh antara negara anggota dalam melaksanakan strategi jangka panjang ke arah pembangunan modal insan,” katanya.

Dalam pada itu, Ketua Kemahiran dan Kebolehkerjaan Pertubuhan Buruh Antarabangsa, Srinivas Reddy, yang turut hadir pada perbincangan tersebut berkata, beliau percaya bahawa inisiatif ini akan memberikan impak positif kepada rantau ini.

“Malaysia menunjukkan kemajuan yang cemerlang dalam usahanya untuk mempromosikan pembelajaran dan latihan kemahiran sepanjang hayat kepada rakyat Malaysia.

“Saya yakin bahawa ia akan berjaya memacu agenda pembangunan kemahiran untuk ASEAN tahun depan, selaras dengan kedudukannya mempengerusikan ASEAN,” ujarnya.

Srinivas turut berkongsi pengalamannya dalam menganjurkan Tahun Kemahiran Eropah pada 2023 dan 2024 serta kesan positif inisiatif tersebut kepada kerajaan, perniagaan dan bakat di seluruh rantau berkenaan.

Tahun Kemahiran ASEAN 2025 bakal merangkumi pelbagai program di seluruh Asia Tenggara termasuklah National Human Capital Conference & Exhibition (NHCCE) iaitu acara utama tahunan HRD Corp yang menghimpunkan tokoh industri dari seluruh dunia untuk membincangkan pembangunan modal insan.

Tahun Kemahiran ASEAN bakal menjadi usaha yang tepat memandangkan peranan Malaysia sebagai Pengerusi ASEAN pada tahun hadapan yang akan memfokuskan kepada meningkatkan integrasi serantau dengan memupuk perdagangan yang lancar, kerjasama ekonomi yang lebih mendalam, dan rantau yang lebih saling berhubung.

Ia juga akan menggalakkan pelaburan ke dalam tenaga kerja ASEAN dengan mengutamakan pembangunan kapasiti, pendidikan, dan pembangunan kemahiran untuk tenaga kerja yang bersedia menghadapi masa depan.

Ini akan dilakukan dengan tumpuan khusus pada bidang yang sedang meningkat naik seperti Kecerdasan Buatan (AI) dan teknologi semikonduktor. -MalayaDailyToday

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *