September 2, 2024
#KOLUM

Siapa yang merampas pampasan RM207b yang dibayar oleh Kerajaan Jepun kepada Malaysia?

Setiap rakyat Malaysia berhak mengetahui apa yang berlaku kepada pampasan RM207b yang dibayar oleh kerajaan Jepun kepada Malaysia.

Mengapa belum ada pengesahan rasmi oleh Kerajaan Malaysia mengenai:

  1. Adakah pampasan yang didakwa dibayar oleh Kerajaan Jepun itu sebenarnya diterima oleh Kerajaan Malaysia?
  2. Jika ia bayaran tersebut benar-benar dilakukan, apa yang berlaku kepada wang itu?
  3. Jika wang telah dibayar tetapi tidak diterima oleh Perbendaharaan Malaysia, ke manakah wang itu disalurkan? Siapa yang merampas wang itu?

Menurut laporan berita Malaysiakini pada 8 Jan 2013, DS Anwar Ibrahim selaku ketua pembangkang ketika itu mempersoalkan kerajaan tentang apa yang berlaku kepada pampasan RM207b. Yang lain juga pernah menyoal perkara yang sama semasa Ismail Sabri menjadi PM.

Namun sehingga ke hari ini kerajaan tidak memberikan sebarang jawapan yang jelas.

Memandangkan Anwar kini menjadi PM, saya menggesa Anwar menubuhkan jawatankuasa khas untuk menyiasat dan untuk menyelesaikan perkara ini.

Rakyat Malaysia berhak mengetahui apa yang berlaku kepada wang tersebut.
RM207b bukan jumlah yang kecil.

Jika benar dana itu telah dirampas, ini boleh menjadi penipuan terbesar di dunia sekaligus mengatasi gabungan skandal 1MDB dan PKFZ.

Jika sebenarnya pampasan itu telah dirampas atau diselewengkan, saya menggesa kerajaan membawa ke muka pengadilan semua yang terlibat dan mendapatkan semula wang itu.

RM 207b adalah wang darah dan mesti dipulihkan. Merampas pampasan adalah lebih kejam daripada kekejaman yang dilakukan oleh tentera Jepun ke atas nenek moyang kita.

Adalah fakta yang diketahui bahawa kerajaan Jepun telah membayar pampasan kepada negara lain atas kekejaman mereka semasa Perang Dunia Kedua. Tidak mungkin mereka tidak membayar Malaysia.

Kami mengalu-alukan permohonan maaf Jepun dan pembayaran pampasan. Negara lain telah mengisytiharkan pampasan dan menggunakannya untuk rakyat mereka. Malaysia patut buat perkara yang sama.

Datuk S Murugesan
Naib Presiden Arima

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Malayadailytoday