October 15, 2024
#UTAMA

ByteDance mengurangkan ratusan pekerjaan dalam peralihan ke arah moderasi kandungan AI

KUALA LUMPUR – Platform media sosial TikTok sedang memberhentikan ratusan pekerja dari tenaga kerjanya di seluruh dunia, termasuk sejumlah besar kakitangan di Malaysia, kata syarikat itu pada hari Jumaat, ketika ia mengalihkan fokus kepada penggunaan yang lebih besar AI dalam moderasi kandungan.

Dua sumber yang biasa dengan perkara itu sebelum ini memberitahu Reuters bahawa lebih daripada 700 pekerjaan telah dipotong di Malaysia.

TikTok, yang dimiliki oleh ByteDance dari China, kemudian menjelaskan bahawa kurang daripada 500 pekerja di negara tersebut terjejas.

Para pekerja, yang kebanyakannya terlibat dalam operasi pemantauan kandungan firma tersebut, telah dimaklumkan tentang pemecatan mereka melalui emel lewat Rabu, kata sumber, yang meminta untuk tidak didedahkan identiti mereka kerana tidak diberi kuasa untuk bercakap kepada media.

Sebagai tindak balas kepada pertanyaan Reuters, TikTok mengesahkan pemberhentian kerja dan berkata bahawa beberapa ratus pekerja dijangka terjejas secara global sebagai sebahagian daripada rancangan yang lebih luas untuk meningkatkan operasi moderasinya.

TikTok menggunakan gabungan pengesanan automatik dan moderator manusia untuk menyemak kandungan yang diposkan di laman tersebut.

ByteDance mempunyai lebih daripada 110,000 pekerja di lebih daripada 200 bandar di seluruh dunia, menurut laman web syarikat.

Firma teknologi itu juga merancang lebih banyak pemberhentian bulan depan kerana ia ingin menyatukan beberapa operasi serantau, kata salah satu sumber.

“Kami membuat perubahan ini sebagai sebahagian daripada usaha berterusan kami untuk memperkukuh lagi model operasi global kami bagi pemantauan kandungan,” kata jurucakap TikTok dalam satu kenyataan.

Syarikat itu menjangkakan untuk melabur $2 bilion secara global dalam kepercayaan dan keselamatan tahun ini dan akan terus meningkatkan kecekapan, dengan 80% kandungan yang melanggar garis panduan kini telah dikeluarkan oleh teknologi automatik, kata jurucakap tersebut.

Pemecatan tersebut pertama kali dilaporkan oleh portal perniagaan The Malaysian Reserve pada hari Khamis.

Pemotongan pekerjaan berlaku apabila firma teknologi global menghadapi tekanan peraturan yang lebih besar di Malaysia, di mana kerajaan telah meminta pengendali media sosial untuk memohon lesen operasi sebelum Januari sebagai sebahagian daripada usaha untuk memerangi kesalahan siber.

Malaysia melaporkan peningkatan mendadak dalam kandungan media sosial yang berbahaya awal tahun ini dan mendesak syarikat-syarikat, termasuk TikTok, untuk meningkatkan pemantauan di platform mereka. -MalayaDailyToday

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Malayadailytoday