October 16, 2024
#UTAMA

Tiong King Sing gesa masyarakat Cina buat keputusan bijak undi calon BN

KLUANG – Nasib serta kepentingan masyarakat Cina di negara ini akan sentiasa terjaga dan terbela pada setiap masa kerana kerajaan pada hari ini.

Menurut Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya, Datuk Seri Tiong King Sing, walaupun terdapat ‘politiking’ segelintir pihak dengan menyebarkan sentimen kebencian dalam kalangan kaum itu namun setakat ini rakyat di negara terus celik.

Kata beliau, rata-rata masyarakat Cina khasnya pengundi Cina di Dewan Undangan Negeri (Dun) Mahkota perlu membezakan siapa ‘retorik’ dan siapakah yang sebenarnya benar-benar berjuang.

“Pengundi Cina perlu buat keputusan bijak dan tepat pada PRK Mahkota pada Sabtu ini.

“Jangan sampai tidak keluar undi kerana akhirnya itu seperti seolah-olah menyokong pandangan dibawa oleh Pas.

“Banyak pandangan ekstrem yang sentiasa mengundang kebimbangan dalam kalangan bukan Melayu di negara oleh parti-parti politik Perikatan Nasional (PN).

“Itulah juga mengapa komuniti Cina mesti membantu memastikan kemenangan mutlak untuk Barisan Nasional (BN) dan gunakan undi mereka tolak PN,” katanya dalam satu acara kebudayaan di sini malam tadi.

Untuk makluman, sejak awal kempen wujud kebimbangan dalam kalangan pimpinan kerajaan pengundi Cina mungkin memilih untuk tidak keluar mengundi sebagai tanda protes.

Ini kerana rasa tidak puas hati dalam kalangan masyarakat Cina terhadap Ketua Pemuda UMNO, Datuk Dr Muhamad Akmal Saleh yang menyerang Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok, mengenai isu sijil halal.

Kata Tiong yang juga Presiden Parti Demokratik Progresif Sarawak, komuniti Cina perlu meningkatkan majoriti undi.

“Kita perlu tunjukkan kepada pembangkang bahawa masyarakat Cina tidak menyokong pandangan ekstrem mereka yang berasaskan agama atau kaum.

“Jadi, jika anda tidak aktif dan tidak menggalakkan (pengundian), anda sebenarnya menyokong pandangan mereka,” tegasnya.

Dalam pada itu, Tiong juga menolak dakwaan segelintir kononnya Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengabaikan masyarakat Cina di negara ini.

“Ada yang kata Perdana Menteri tidak peduli tentang masyarakat Cina dan tidak memahami keperluan mereka, jadi beliau minta saya sampaikan mesej bahawa, semua kaum adalah keluarga yang penting buatnya.

“Tidak wujud langsung soal pengabaian seperti dakwaan segelintir yang terang lagi bersuluh mempunyai agenda politik tanpa berfikir tentang kepentingan rakyat,” tegasnya.

Lebih 2,000 orang menghadiri acara kebudayaan yang dianjurkan oleh Persatuan Tarian Singa Yong An Kluang.

Acara itu turut menampilkan persembahan meriah dengan nyanyian dan tarian serta persembahan tarian singa.

Antara tetamu lain yang hadir ialah Presiden Amanah, Datuk Mohamad Sabu, Naib Presiden PKR Chang Lih Kang, Ketua Pemuda MCA Ling Tian Soon dan calon BN Syed Hussien Syed Abdullah. – MalayaDailyToday

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *