September 6, 2024
#UTAMA

Jutawan hartanah Azlan Al Amin ‘tinggalkan’ dunia media sosial?

KUALA LUMPUR – Siapa yang tidak kenal Datuk Mohamad Azlan Al Amin yang satu ketika dahulu pernah menggegarkan negara apabila muncul sebagai seorang ahli perniagaan terkenal meninggalkan kerjaya dahulunya, pemungut sampah.

Sejak itu lagi, Mohamad Azlan sering menjadi ‘bahan’ kepada media tidak kira media tradisional mahupun media sosial, ada sahaja berita berkaitan beliau.

Walau sehebat mana sekalipun menjadi bahan kritikan, anak jati Besut Terengganu itu tetap tampil berani tatkala berdepan tohmahan serta fitnah, ada beberapa kes yang terpaksa Mohamad Azlan bawa hingga ke muka pengadilan kerana membabitkan reputasi diri, empayar serta keluarganya.

Namun hari ini, Mohamad Azlan tampil membuat kejutan dengan mendedahkan beliau ingin mengucapkan ‘selamat tinggal’ kepada dunia media sosial itu.

Jelas beliau ingin memberi tumpuan sepenuhnya dalam bidang perniagaan dengan menceburi dunia urus tadbir korporat di bawah bimbingan tokoh-tokoh tertentu yang berwibawa serta berpengalaman.

Beliau bertekad untuk keluar dan menjauhkan diri sepenuhnya daripada semua platfom laman sosial seperti Facebook, Twitter, Instagram, Tik Tok dan sebagainya.

“Saya mengariskan hala tuju dan matlamat perniagaan yang jelas untuk dicapai bermula sekarang. Fokus dan tumpuan saya bermula sekarang ialah membangunkan syarikat syarikat saya ke tahap kemajuan yang cemerlang dan membanggakan.

“Saya tidak pernah serik dengan hingar bingar dunia alam maya. Hanya saya merasa terlalu banyak membuang waktu serta membazirkan masa untuk merenangi jernih keruhnya arus di situ.

“Ketika ini saya tidak mahu lagi melayani hiruk-pikuk serta gosip dunia alam maya yang tidak bersempadan. Saya akui walaupun ada kebaikan penggunaannya, tetapi ramai yang menyalahgunakan teknologi tanpa batas sehingga lebih banyak kerosakan serta keburukan yang disebarkan berbanding kebaikan.

“Meninggalkan dunia alam maya bukanlah bererti saya mahu kembali ke zaman purba atau meletakkan diri jadi terasing, tapi, saya mahu menjalani hidup dengan penuh beretika serta berdisiplin. Selebihnya, doa tetap menjadi talian ukhuwah antara kita semua.

“Selepas ini, Insya-Allah saya akan bergaul dan menjalin rangkaian dengan lebih ramai golongan korporat, pada masa sama menggunakan setiap kesempatan dan ruang untuk mewujudkan peluang-peluang baharu dalam perniagaan. Menjadi tanggungjawab saya untuk membina dan memajukan syarikat yang saya kemudi ke tahap cemerlang,” katanya.

MalayaDailyToday difahamkan platform laman sosial beliau akan diambil alih serta dikendalikan sepenuhnya oleh pengurus media sosial sebagai salah satu medium untuk para pelanggan mendapatkan apa jua maklumat semasa namun beliau tidak lagi aktif secara peribadi seperti sebelumnya.

Kata Mohamad Azlan lagi, ada kemungkinan suatu hari nanti jika ada keperluan, mungkin beliau akan kembali aktif di media sosial.

“Namun jauh di sudut hati, jujurnya saya rasa selepas ini saya lebih selesa meneruskan hidup tanpa sebarang laman sosial,” tegasnya. -MalayaDailyToday

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *