September 4, 2024
#EKONOMI

Jeyenderan ulang lagi, mahu PM dan MOT fokus isu melanda industri perairan, perkapalan

KUALA LUMPUR – Kedudukan Malaysia sebagai negara maritim yang begitu strategik hakikatnya mampu menjadi pemangkin kepada perkembangan industri perdagangan sejak berkurun lamanya.

Malah faktor geografi ini memberikan impak kepada kepesatan besar industri dan infrastruktur perkapalan di negara ini dengan perkembangan ekonomi negara pula banyak menyumbang kelangsungan industri ini.

Namun di sebalik realiti hampir tiga tahun negara dilanda pandemik COVID-19, industri perkapalan tetap utuh dengan kelangsungan aktiviti import eksport pembekalan keperluan bahan mentah dengan lebih 80 peratus perdagangan dunia berlangsung melalui perairan.

Data ini menjustifikasikan Malaysia menjadikan Laut China Selatan dan Selat Melaka sebagai koridor maritim utama serta zon ekonomi eksklusif.

Namun pada masa sama, pemilik syarikat Maritime Network Sdn Bhd, Datuk Seri R Jeyenderen melahirkan rasa bimbang beliau dengan situasi melanda industri pengairan serta perkapalan negara ini.

Kata Jeyenderan yang juga seorang dermawan terkenal, sudah tiba masanya kerajaan Madani yang sedang diterajui oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim tampil memberi fokus kepada industri pengairan serta perkapalan ini.

“Kita juga ada banyak isu, Kementerian Pengangkutan (MOT) juga perlu fokus kepada kita. Ini juga industri yang mampu dan sebenarnya merancakkan ekonomi. Namun kadangkala ianya terkebelakang apabila kita dikenakan dengan pelbagai syarat ketat yang bukanlah ‘win win’ sebaliknya lebih menyusahkan.

“Ini juga membantutkan industri kita daripada terus ke hadapan. Pengalaman saya membabitkan perniagaan operasi kontena dan perkapalan selama lebih 28 tahun ini banyak cabarannya.

“Jangan lupa ya, pelabuhan di negara kita bukan sekadar menjadi tempat mengisi bunker bagi memenuhi keperluan kapal sebaliknya sebagai entiti bebas menghubungkan semua mod pengangkutan lengkap dengan kemudahan dan keperluan pelaut.

“Syarat, peraturan mahupun polisi yang dikenakan ke atas industri yang sepatutnya bekerja 24 jam tujuh hari seminggu ada banyak kurangnya, pemain industri banyak yang tertekan. Ada negeri yang ‘cuti’ pada hari tertentu walhal kita sudah boleh jana pendapatan. Pendapatan ini bukan rakyat sahaja sebaliknya negara.

“Juga beri perhatian kepada kemudahan yang menjadi penghubung kepada pelabuhan kita. Contohnya seperti jalan raya bengkak bengkok serta uzur, perlulah ada penambaikkan. Laluan khas untuk motorsikal. Semua ini isu yang telah lama hantui kita.

“Sudah tiba masa untuk PM dan MOT lihat sendiri kepada polisi, peraturan dan penguatkuasaan yang sebenarnya banyak perlu diperkemaskan bagi mengelakkan terus memberikan kesan negatif kepada sosioekonomi negara kelak,” katanya.

Kata Jeyenderan lagi, sudah tiba masanya untuk mengumpulkan semua pemain industri ini duduk semeja berbincang dan berdebat tentang kelangsungan industri perairan dan perkapalan di negara ini.

“Janganlah buat tanpa langsung tidak berbincang dengan pemain industri yang lebih arif dan berpengalaman. Usah ‘ignore’ kami. Ini penting jika hendak bantu rakyat kita jana pendapatan dalam keadaan krisis masih terus melanda.

“Kita semua sangat berharap isu ini akan dapat diperketengahkan oleh Perdana Menteri kita. Sudah begitu lama isu ini tidak mendapat perhatian, kini banyak perkara yang sedang dilaksanakan oleh MOT, kita juga berharap perkara yang kita sedang utarakan ini mendapat perhatian.

“Kita juga harap dapat duduk semeja dengan agensi penguatkuasaan seperti Jabatan Imigresan Malaysia (JIM) untuk kita bercakap dan berbincang tentang peraturan serta dikenakan kepada kita yang kadangkalanya membebankan,” tegasnya. -MalayaDailyToday

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Malayadailytoday