October 15, 2024
#GLOBAL #SANA SINI

Indonesia Melarang Apple Menjual iPhone 16 Di Negara Ini. Inilah Sebabnya…

JAKARTA – Apple tidak dibenarkan menjual telefon pintar iPhone 16 di Indonesia sehingga gergasi teknologi itu memenuhi keperluan pelaburan utama.

Menurut Menteri Perindustrian Indonesia Agus Gumiwang Kartasasmita, Apple belum memenuhi komitmen pelaburannya dan memperbaharui sijil kandungan tempatan, yang dikenali sebagai TKDN.

Dalam laporan oleh CNBC Indonesia, Agus menjelaskan bahawa Apple hanya merealisasikan IDR1.48 trilion (RM405.76 juta) daripada jumlah komitmen pelaburannya sebanyak IDR1.71 trilion. (RM467.5 million).

“Mengenai isu yang sedang beredar di kalangan orang ramai, iaitu iPhone 16 dari Apple belum memasuki pasaran Indonesia, ini disebabkan oleh proses mendapatkan sijil TKDN yang sedang berjalan, yang merupakan salah satu syarat untuk mengimport telefon bimbit,” kata Agus.

Sijil TKDN Apple telah tamat tempoh, dan syarikat itu mesti memenuhi janji pelaburannya untuk memperbaharui lesen tersebut.

Sijil TKDN adalah penting bagi mana-mana syarikat yang menjual produk menggunakan rangkaian mudah alih di Indonesia.

Tanpa itu, Apple dihalang daripada mengedarkan secara rasmi Siri iPhone 16 dan produk-produk lain di negara ini.

Pensijilan tersebut melibatkan sama ada skim pembuatan atau pengeluaran tempatan, skim pembangunan aplikasi di negara tersebut, atau skim pembangunan inovasi secara tempatan. Dalam kes ini, Apple menggunakan skim pembangunan inovasi,” jelas Agus.

Agus juga memberi petunjuk bahawa Apple mungkin perlu membuat pelaburan tambahan untuk mendapatkan pembaharuan pensijilan.

Setelah Apple memenuhi syarat-syarat ini, syarikat tersebut akan layak untuk nilai TKDN sebanyak 40%, yang akan membolehkan Siri iPhone 16 dan peranti Apple lain yang berkemampuan rangkaian memasuki pasaran Indonesia.

“Apple sebelum ini telah memperoleh sijil TKDN, tetapi kesahihannya telah tamat dan kini ia perlu diperbaharui,” kata Agus. -MalayaDailyToday

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Malayadailytoday