October 17, 2024
#EKONOMI #UTAMA

HRD Corp: Kebenaran akhirnya muncul juga, usah tertipu dengan berita tidak benar

Apabila berita pertama kali tersebar bahawa semuanya tidak berjalan lancar dengan Perbadanan Pembangunan Sumber Manusia (HRD Corp) susulan daripada Laporan Ketua Audit Negara 2024, organisasi ini diserang dari pelbagai sudut rata-ratanya negatif.

Namun, tidak lama kemudian didedahkan bahawa laporan tersebut hanya menekankan kerugian pelaburan HRD Corp tanpa menyebut keuntungan yang belum direalisasi, memberikan gambaran negatif kepada agensi yang berada di bawah Kementerian Sumber Manusia (KESUMA) ini.

Mungkin Presiden Institut Perhubungan Awam Malaysia, Jaffri Amin Osman, benar apabila beliau baru-baru ini memberitahu theSun bahawa negara ‘sedang menghadapi gelombang maklumat salah, fakta tidak tepat malahan berita palsu yang disajikan sebagai makanan harian’.

Tidak lama kemudian dilaporkan bahawa Jabatan Audit Negara (JAN) gagal memberikan ‘gambaran sebenar dan adil’ tentang pelaburan HRD Corp itupun menurut dokumen jawapan terhadap penemuan Laporan Ketua Audit Negara.

Laporannya tidak adil kepada HRD Corp apabila hanya menekankan kerugian yang belum direalisasi sebanyak RM49 juta dalam pelaburan tanpa menyentuh tentang keuntungan yang belum direalisasi untuk tatapan umum.

Namun, menurut laporan media, dokumen jawapan menunjukkan HRD Corp telah mencatatkan keuntungan pelaburan bersih yang belum direalisasi sebanyak RM69 juta setakat 31 Disember 2023, berdasarkan keuntungan yang belum direalisasi sebanyak RM119 juta.

Ikut rekod HRD Corp, sebahagian besar daripada pelaburannya sebanyak RM3.7 bilion adalah dalam deposit tetap berisiko rendah, bon, sukuk dan unit amanah dan selebihnya dalam ekuiti berisiko tinggi yang juga mencatatkan pulangan belum direalisasi hampir 11%.

Malah, penyata kewangan yang diaudit menunjukkan HRD Corp mencatatkan keuntungan pelaburan sebanyak RM82 juta pada tahun 2020, RM71 juta pada tahun 2021, RM90 juta pada tahun 2022 dan RM176 juta pada tahun lepas, menjadikannya dalam keadaan kewangan cukup cemerlang.

Namun, walaupun banyak laporan mendakwa HRD Corp ‘gagal’ dalam auditnya, ini telah dibuktikan tidak benar berdasarkan laporan audit 2023 oleh firma audit terkemuka BDO.

Dalam laporan tahunan tahun lepas, BDO menyatakan bahawa HRD Corp telah mencatatkan lebihan bersih sebanyak RM81.3 juta dalam tahun kewangan berakhir Disember 2023, daripada RM29.8 juta tahun sebelumnya.

Walaupun rata-rata pakar pelaburan sepakat menyatakan bahawa pelaburan sentiasa berisiko, di mana ada yang akan untung dan ada yang rugi tetapi pada masa sama HRD Corp nampaknya telah melakukannya dengan baik secara konsisten selama bertahun-tahun berdasarkan portfolio pelaburannya serta laporan audit.

Persoalannya, adakah rakyat Malaysia terlalu cepat membuat kesimpulan tentang kononnya wujud ‘skandal’ yang didakwa tanpa memastikan semua fakta terlebih dahulu?

Nampaknya begitu, kerana menurut Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC), mereka tidak pernah mendakwa HRD Corp terlibat dalam rasuah.

Peguam Amrit Pal Singh menyeru semua pihak bertenang dan membiarkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjalankan siasatannya.

“Ramai yang membuat pelbagai dakwaan walaupun PAC tidak pernah membuat dakwaan bahawa terdapat rasuah atau salah urus dalam HRD Corp.

“Biar saya jelas. Sebagai seorang peguam, saya ingin menekankan bahawa prinsip kami ialah seseorang itu tidak bersalah sehingga terbukti bersalah.

“Kita tidak boleh membuat kesimpulan atau membuat penilaian semata-mata berdasarkan apa yang dikatakan di media sosial,” tegasnya.

Seiring berjalannya waktu, SPRM telah mengesahkan bahawa ia telah membentuk pasukan khas untuk menyiasat penemuan Laporan Ketua Audit Negara mengenai HRD Corp.

Sementara rakyat Malaysia menunggu dengan penuh debaran, seorang akauntan berkata berdasarkan prestasi HRD Corp selama ini, ia dijangka membuktikan bahawa ia telah bertindak dengan telus.

“Saya percaya HRD Corp cemerlang dan pastinya mampu membuat pelaburan yang baik pada masa depan,” katanya.

Source: Joshua Purushotman TheSun

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *