September 4, 2024
#BERITA

Kunjungan hormat perjumpaan Persatuan Persahabatan Malaysia-China dengan Menteri MOTAC

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Tuan Yang Terutama, Yang Wanming, Presiden Persatuan Persahabatan Malaysia-China serta delegasinya atas kunjungan hormat hari ini. ๐๐ž๐ซ๐ฃ๐ฎ๐ฆ๐ฉ๐š๐š๐ง ๐ข๐ง๐ข ๐ฆ๐ž๐ง๐ฃ๐š๐๐ข ๐ฉ๐ž๐ง๐ ๐ข๐ค๐ญ๐ข๐ซ๐š๐Ÿ๐š๐ง ๐ฒ๐š๐ง๐  ๐ฉ๐ž๐ง๐ญ๐ข๐ง๐  ๐ญ๐ž๐ซ๐ก๐š๐๐š๐ฉ ๐ก๐ฎ๐›๐ฎ๐ง๐ ๐š๐ง ๐ฒ๐š๐ง๐  ๐ค๐ฎ๐ค๐ฎ๐ก ๐š๐ง๐ญ๐š๐ซ๐š ๐Œ๐š๐ฅ๐š๐ฒ๐ฌ๐ข๐š ๐๐š๐ง ๐‚๐ก๐ข๐ง๐š, ๐ค๐ก๐ฎ๐ฌ๐ฎ๐ฌ๐ง๐ฒ๐š ๐ฌ๐ž๐ฆ๐ฉ๐ž๐ง๐š ๐ฎ๐ฅ๐š๐ง๐  ๐ญ๐š๐ก๐ฎ๐ง ๐ค๐ž-50 ๐ก๐ฎ๐›๐ฎ๐ง๐ ๐š๐ง ๐๐ข๐ฉ๐ฅ๐จ๐ฆ๐š๐ญ๐ข๐ค ๐ค๐ž๐๐ฎ๐š-๐๐ฎ๐š ๐›๐ฎ๐š๐ก ๐ง๐ž๐ ๐š๐ซ๐š.

Penekanan terhadap komitmen berterusan menjadi agenda utama perbincangan kita hari ini untuk menjalankan lebih banyak program sempena sambutan 50 tahun ini, dengan fokus kepada perkembangan bidang kebudayaan. ๐’๐š๐ฒ๐š ๐ฃ๐ฎ๐ ๐š ๐ข๐ง๐ ๐ข๐ง ๐ฆ๐ž๐ง๐ ๐š๐ฆ๐›๐ข๐ฅ ๐ค๐ž๐ฌ๐ž๐ฆ๐ฉ๐š๐ญ๐š๐ง ๐ข๐ง๐ข ๐ฎ๐ง๐ญ๐ฎ๐ค ๐ฆ๐ž๐ง๐ ๐ฎ๐œ๐š๐ฉ๐ค๐š๐ง ๐ญ๐ž๐ซ๐ข๐ฆ๐š ๐ค๐š๐ฌ๐ข๐ก ๐ค๐ž๐ฉ๐š๐๐š ๐ซ๐š๐ค๐ฒ๐š๐ญ ๐‚๐ก๐ข๐ง๐š ๐š๐ญ๐š๐ฌ ๐ฌ๐จ๐ค๐จ๐ง๐ ๐š๐ง ๐ฆ๐ž๐ซ๐ž๐ค๐š ๐๐š๐ฅ๐š๐ฆ ๐ฆ๐ž๐ง๐ข๐ง๐ ๐ค๐š๐ญ๐ค๐š๐ง ๐ฃ๐ฎ๐ฆ๐ฅ๐š๐ก ๐ฉ๐ž๐ฅ๐š๐ง๐œ๐จ๐ง๐  ๐ค๐ž ๐Œ๐š๐ฅ๐š๐ฒ๐ฌ๐ข๐š. Kami berharap dapat mencapai sasaran 5 juta pelancong pada tahun ini, dengan penerimaan lebih 53,0000 pelancong dari China setakat bulan Januari dan Februari lalu.

Dengan kerjasama yang lebih kukuh, ia dapat memberikan dorongan tambahan kepada industri pelancongan Malaysia dan China secara kolektif dan meningkatkan promosi industri pelancongan, seni dan budaya kedua-dua buah negara.

๐’๐ž๐ฅ๐š๐ข๐ง ๐ข๐ญ๐ฎ, ๐ฌ๐š๐ฒ๐š ๐ฃ๐ฎ๐ ๐š ๐ข๐ง๐ ๐ข๐ง ๐ฆ๐ž๐ง๐ ๐ฎ๐œ๐š๐ฉ๐ค๐š๐ง ๐ฌ๐ž๐ญ๐ข๐ง๐ ๐ ๐ข-๐ญ๐ข๐ง๐ ๐ ๐ข ๐ฉ๐ž๐ง๐ ๐ก๐š๐ซ๐ ๐š๐š๐ง ๐š๐ญ๐š๐ฌ ๐ค๐ž๐ซ๐ฃ๐š๐ฌ๐š๐ฆ๐š ๐ซ๐š๐ฉ๐š๐ญ ๐š๐ง๐ญ๐š๐ซ๐š ๐Œ๐š๐ฅ๐š๐ฒ๐ฌ๐ข๐š ๐๐š๐ง ๐‚๐ก๐ข๐ง๐š ๐๐š๐ฅ๐š๐ฆ ๐ฆ๐ž๐ฆ๐›๐š๐ง๐ญ๐ฎ ๐ฆ๐ž๐ง๐ข๐ง๐ ๐ค๐š๐ญ๐ค๐š๐ง ๐ฉ๐ฎ๐ฌ๐š๐ญ ๐ฅ๐š๐ญ๐ข๐ก๐š๐ง ๐๐ข ๐Œ๐š๐ฅ๐š๐ฒ๐ฌ๐ข๐š. Seterusnya, program pertukaran dalam bidang pendidikan dan kebudayaan akan terus digiatkan. Lebih banyak kolaborasi dalam Program Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TVET) akan diadakan antara kedua-dua buah negara. Kami percaya inisiatif TVET ini akan membawa manfaat besar dalam memperkukuhkan kemahiran teknikal dan vokasional pelajar terlibat.

๐ˆ๐ง๐ข๐ฌ๐ข๐š๐ญ๐ข๐Ÿ ๐ฌ๐ž๐›๐ž๐ ๐ข๐ง๐ข ๐›๐ฎ๐ค๐š๐ง ๐ฌ๐š๐ก๐š๐ฃ๐š ๐ฆ๐ž๐ง๐ข๐ง๐ ๐ค๐š๐ญ๐ค๐š๐ง ๐ฉ๐ž๐ง๐๐ข๐๐ข๐ค๐š๐ง ๐ ๐จ๐ฅ๐จ๐ง๐ ๐š๐ง ๐ฉ๐ž๐ฅ๐š๐ฃ๐š๐ซ, ๐ฆ๐š๐ฅ๐š๐ก ๐ฆ๐ž๐ฅ๐š๐ก๐ข๐ซ๐ค๐š๐ง ๐ฉ๐ž๐ฆ๐ข๐ฆ๐ฉ๐ข๐ง ๐ฆ๐ฎ๐๐š ๐ฒ๐š๐ง๐  ๐›๐ž๐ซ๐ข๐ฅ๐ฆ๐ฎ ๐ค๐ž๐›๐ฎ๐๐š๐ฒ๐š๐š๐ง ๐‚๐ข๐ง๐š ๐ฒ๐š๐ง๐  ๐ญ๐ข๐ง๐ ๐ ๐ข.

Besarlah harapan kami agar kerjasama ini akan terus berkembang dan menyumbang kepada peningkatan hubungan dua hala antara Malaysia dan China. -MalayaDailyToday

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Malayadailytoday