September 2, 2024
#MAHKAMAH / JENAYAH

Keputusan permohonan Siti Bainun bebas 23 Mei

KUALA LUMPUR – Mahkamah Tinggi di sini hari ini menetapkan 23 Mei depan bagi keputusan permohonan pengasas Rumah Bonda, Siti Bainun Ahd Razali untuk bebas dengan jaminan sementara menunggu keputusan rayuan.

Siti Bainun ketika ini sedang dipenjara 12 tahun atas dua pertuduhan menganiaya dan mengabaikan seorang remaja Sindrom Down, Bella di sebuah unit kondominium di Wangsa Maju antara Februari dan Jun 2021.

Hari ini, Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Ahmad Bache mendengar hujah pendakwaan dan pembelaan berhubung permohonan tersebut sebelum membuat membuat ketetapan untuk keputusan minggu depan.

Siti Bainun diwakili peguam bela, Ahmad Faiz Munawar dan Mohammad Farhan Maaruf serta pasukan pendakwaan oleh Timbalan-Timbalan Pendakwa Raya, Nor Azizah Mohamad dan Zilfinas Abbas.

Sebelum ini ketika memfailkan permohonan menangguh hukuman penjara, kata Siti Bainun dirinya mempunyai masalah kesihatan seperti asma dan penyakit hempedu selain sedang menanggung seorang ibu tua sakit.

Pada 3 Mei lepas, mahkamah menjatuhkan penjara 10 tahun bagi pertuduhan pertama mengabaikan manakala 12 tahun untuk pertuduhan kedua, menganiaya.

Kedua-dua hukuman diperintahkan berjalan serentak. -MalayaDailyToday

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Malayadailytoday