October 18, 2024
#BERITA

Tiada Bukti Kukuh Mengaitkan Ahli Politik, Pemimpin Kerajaan dengan GISBH, kata Saifuddin

KUALA LUMPUR – Tiada bukti kukuh antara pegawai kerajaan, pemimpin politik dan Global Ikhwan Services and Business Holdings (GISB) yang telah ditemui pada masa ini, kata Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail.

Menteri Dalam Negeri berkata bahawa penglibatan pegawai kerajaan atau ahli politik belum disokong oleh bukti yang kukuh setakat ini.

“Tidak ada penemuan bukti kukuh yang mengaitkan pegawai kerajaan atau pemimpin politik dengan GISB pada masa ini, tetapi kami membuka semua kemungkinan kerana siasatan sedang dijalankan,” katanya sebagai tindak balas kepada Lim Lip Eng (Pakatan-Kepong) pada hari Khamis. (Oct 17).

Menjawab satu lagi pertanyaan daripada Lim, Saifuddin menyebut bahawa tidak ada keperluan untuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja.

“Polis memerlukan ruang dan kepercayaan untuk meneruskan usaha mereka yang sedang berjalan untuk mengesan baki anggota kumpulan ini,” tambahnya.

Saifuddin kemudian berkata bahawa pihak berkuasa kini sedang menyiasat aktiviti antarabangsa GISB. Sekiranya terdapat kesalahan dari sudut undang-undang, tindakan akan diambil melalui Mutual Legal Assistance (MLA) dan Akta Bantuan Bersama Perkara Jenayah (MACMA) dengan kerjasama Jabatan Peguam Negara. -MalayaDailyToday

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *