October 18, 2024
#EKONOMI #UTAMA

Jabatan Audit Negara tidak beri gambaran adil, tepat tentang HRD Corp?

Kuala Lumpur – Timbul persoalan sama ada Jabatan Audit Negara telah memberikan rumusan yang adil kepada Perbadanan Pembangunan Sumber Manusia (HRD Corp) dalam Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) 2024.

Ini kerana laporan hanya menyebut telah kerugian oleh HRD Corp sebanyak RM49 juta dalam pelaburan yang dibuat oleh agensi itu tanpa menyatakan keuntungan yang tidak direalisasinya.

Dalam satu dokumen yang turut dilihat oleh media, HRD Corp telah mencatat keuntungan tidak direalisasi sebanyak RM119 juta selain keuntungan pelaburan bersih tidak direalisasi RM69 juta pada 31 Dis 2023.

Sebanyak 84 peratus daripada RM3.7 bilion pelaburan HRD Corp adalah dalam pelaburan berisiko rendah seperti deposit tetap, bon, sukuk dan unit amanah, dengan baki dalam ekuiti yang walaupun dianggap berisiko lebih tinggi.

Dalam penyata kewangannya yang telah diaudit, HRD Corp merekodkan keuntungan pelaburan sebanyak RM82 juta pada 2020, RM71 juta pada 2021, RM90 juta pada 2022 dan RM176 juta tahun lalu.

Ini sangat berbeza dengan laporan dan gambaran bahawa HRD Corp telah gagal dalam audit.

Berdasarkan laporan audit tersebut, HRD Corp merekodkan lebihan bersih sebanyak RM81.3 juta pada tahun kewangan berakhir Disember 2023, meningkat daripada RM29.8 juta pada tahun sebelumnya.

Menurut sumber seorang pakar kewangan yang enggan namanya disiarkan, bukan sahaja gambaran salah sebaliknya hanya fakta tertentu telah dibentangkan dalam laporan audit sehingga menyebabkan kegusaran segelintir pihak di negara ini.

“Dalam kes HRD Corp, bukan sahaja modal utama kelihatan kekal terpelihara dan utuh, mereka mencatatkan keuntungan bersih yang jelas. Mengapa ada yang tidak disebut?

“Bawah Seksyen 27 Akta PSMB 2001, panel pelaburan HRD Corp boleh melabur dana untuk memperoleh pulangan bagi membiayai operasi organisasi,” katanya.

Kata sumber itu lagi, isu berkaitan kononnya ada dakwaan RM51.7 juta geran latihan Gerak Insan Gemilang disalah guna oleh HRD Corp mengikut Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) juga telah diperbetulkan oleh Menteri, Steven Sim di Parlimen.

“Menteri telah dedahkan hanya satu syarikat telah disalurkan dana terbabit adalah tidak benar sebaliknya jumlah itu diberikan kepada 315 syarikat penyedia latihan. Sebenarnya RM51.69 juta ini melibatkan 315 syarikat penyedia latihan.

“Daripada 3,726 peserta itu, 3,132 orang sebenarnya telah mengikuti kursus berulang secara percuma sebanyak dua hingga tiga kali sahaja dalam tempoh setahun manakala hanya 17 peserta yang menyertai lebih 10 kali dalam tempoh setahun.

“Hanya selepas isu ini dan Akta Pelaburan itu diterangkan oleh Menteri, barulah semua henti kritik,” katanya. -MalayaDailyToday

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *